Vi er hos Life On Two Wheels stolte af at være forhandlere (endda de eneste i Danmark) af de originale tokyobike cykler.
Desværre har vi på det danske marked en stigende tendens til misbrug af det registrerede varemærke "tokyobike". Adskillige - primært mindre, Københavnske cykelhandlere sælger billige citybikes i retrodesign under lignende betegnelser som "Style Tokyobike", "Nexter Tokyo" og lignende. Disse cykler har en delvis lignende designform. Det vil sige slanke stålstel i klassisk stil, blanke skærme og enkle farver. Deres intention er at imitere en smuk og velkørende tokyobike Bisou...
Desværre er der langt fra disse forhandleres annoncer, der lover høj kvalitet til lav pris, til den oplevelse en køber vil få med en falsk tokyobike. Cyklerne er - udover det sjuskede forsøg på at efterligne designet - tunge, har flade og døde køreegenskaber, grimme og sjuskede svejsninger, tynd og skrøbelig lakering og en materialekvalitet der ikke lever op til forventningerne til en "kvalitetscykel". Kort sagt er det noget makværk, og det eneste positive man kan sige om dem, er at prisen afspejler kvaliteten... Cyklerne koster cirka det halve af en original tokyobike.
De billige High Tensile stålrør og de formpressede gaffelender og kabelstop er klat-svejset sammen, og der opstår lynhurtigt tydelige rustangreb omkring disse. Noget den tynde lakering slet ikke kan holde tilbage. Køreoplevelsen vil også føles "død" og tung.
Gearsystemet er et standard Shimano 3 gear med fodbremse. En original tokyobike har altid udvendige gear. De 7 Shimano gear på en Bisou er letkørte, og langt mere effektive end et indvendigt gearsystem. Ligeledes er der langt større bredde på gearingen, så du både kan komme effektivt over bakkerne, og hurtigt fremad når det går ligeud.
Vi håber at de kunder der tvivler, vil tage et ekstra kig, før de køber en forfalskning. Det er i sagens natur ikke forbudt at købe en anden cykel, ej heller én der hedder noget med Tokyo i navnet. Men vi bliver pikerede når det registrerede varemærke "Tokyobike" bliver brugt direkte, i markedsføring af disse sekundaprodukter.
En ægte tokyobike (skrives med små bogstaver), om det så er en Bisou, CS26 eller Mini Velo, er altid bygget på en fuld Cro-Mo stålramme og forgaffel. Dette sikrer for det første at rør og andre komponenter af rammen kan svejses flot og rent sammen. Dette sikrer:
- Særdeles lav vægt pga. rørkvaliteten.
- Flotte svejsninger og øvrig forarbejdning.
- Mere holdbar lakering.
- En spændstig og velkørende cykel.
En original tokyobike er altid udstyret med udvendige gear. I Danmark har det indtil for 10-15 år siden været udskældt af cykelbranchen, da Danske Cykelhandlere hellere ville støtte op om indvendige gearsystemer til det danske vejr...
Heldigvis har de fleste for længst fået øjnene op for fordelene ved udvendige gear:
- Mere effektiv kraftoverførsel. Spar kræfter til fremdrift, ikke friktion.
- Større udvalg af gear.
- Simpel teknik for justering og reparationer.
Det fede ved et udvendigt gearsystem er også, at det ikke behøver at være det fra øverste hylde for at køre godt. En simpelt 7 eller 8 gears system kører fremragende, er slidstærkt, og kræver stort set ikke andet end lidt olie på kæden (Det gør indvendige gear også...). Det giver dig en bedre køreoplevelse pr. krone. Og cyklen vil både føles, og være markant lettere. Dét kan mærkes!
Hvis du er kommet helskindet gennem hele dette indlæg, sidder du måske tilbage med endnu flere spørgsmål. Det er nemt at komme i tvivl, når en produkt-nørd har fyret sit ordforråd af. Men du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål eller tvivl. Vi rådgiver gerne, og tager en god snak og dit behov og dine ønsker til en ny cykel. Ingen salgsgas, men regulær rådgivning.
De bedste hilsner
Life On Two Wheels
info@lifeontwowheels.dk